
19.00 Dørene åpner
19.30 Velkomst og taler ved
Thomas Flesland – varaordfører, Bergen kommune
Per Morten Ekerhovd – direktør for kultur og folkehelse, Vestland Fylkeskommune
Agnes Hvizdalek & Peter Meanwell – daglig- og kunstnerisk leder, Borealis
20.00 Forestillingen starter
Nara fremføres to ganger under Borealis 2025. Går du glipp av åpningskvelden har du sjansen igjen:
Torsdag 13.3, 21:00–22:30, Cornerteateret
Tze Yeung Ho – komponist
Gunvald Ottesen – dirigent
Hong Kong New Music Ensemble
Maren Sofie Nyland Johansen – akkordeon
The Gong Strikes One
Linda Gabrielsen – librettist
Ellen Seligman – sceneinstruktør
Magnus Pind – scenograf
Emmi Pennanen – koreograf
Sofia Pantouvaki – kostymedesigner
June Olsen – sminkedesign
Roller:
Hege Høisæter – Cixi (mezzosopran)
Mimesis Heidi Dahlsveen – forteller
Josh Spear – Katharine Carl
Sean Bell – An Dehai (kontratenor)
Sandrine Schau – Bao (soprano)
Magnus Dorholt Kjeldal – far (baryton)
The Vicentino Singers (Linnéa Sundfær Casserly, Iris Oja, David Hackston, Henry Tiisma) – diverse kor og muntlige roller
Bilde: The Empress Dowager malt av Katharine Carl
Velkommen til Borealis 2025! Årets åpningskveld byr på en helt ny kammeropera fra den anerkjente unge norsk-finske komponisten Tze Yeung Ho. Bli med å feire årets festival med en scene full av utøvere fra Norge og Hongkong, og en trollbindende historie om en myteomspunnet keiserinne fra Qing-dynastiet, knyttet sammen av et musikalsk univers som drar veksler på tradisjoner fra både Norge og Kina.
I Nara utforskes makt og tvetydighet gjennom den komplekse historien om enkekeiserinnen Cixi – hyllet som både modernist og tyrann. Operaen dykker dypt ned i et fascinerende øyeblikk i kinesisk historie, da århundrer med keiserlig styre nærmet seg slutten. Tze Yeung har hentet inspirasjon fra sin egen families bakgrunn fra Hongkong, og har skapt en operaverden som blander kinesiske og vestlige elementer, med musikere fra Hongkong og en rekke anerkjente nordiske sangere, deriblant mezzosopranen Hege Høisæter og dragartist og komponist Josh Spear.
Enkekeiserinnen Cixi sitt liv er gjennomsyret av motsetninger. Hun fremstilles ofte som en grusom tyrann, men hun bidro også til moderate reformer i det imperialistiske Kina. Operaen kretser rundt et øyeblikk helt på slutten av 1800-tallet og hennes liv, da Cixi forsøkte å forby den flere hundre år gamle skikken med fotbinding – en brutal, forkrøplende skikk som endret formen på kvinners føtter for å symbolisere status og skjønnhet. Nåtidens historikere er uenige om Cixi sitt rykte og hennes motiver for reform, og operaen utforsker dette motsetningsfeltet i legenden om Qing-dynastiets siste innflytelsesrike herskerinne.
Sammen med musikere fra Hong Kong New Music Ensemble og tradisjonsmusikerne The Gong Strikes One, har Tze Yeung fått med seg den norske forfatteren Linda Gabrielsen, regissør Ellen Seligman, koreograf Emmi Pennanen, scenograf Magnus Pind og kostymedesigner Sofia Pantouvaki i arbeidet med å skape en oppslukende operaopplevelse som overskrider kulturelle og historiske skillelinjer.